Simac is 23 jaar geleden opgericht als onafhankelijke hardware leverancier van afrekensystemen. Begonnen als voornamelijk een dozenschuiver met twee personen in dienst, nu – bijna een kwart eeuw later – zijn ze uitgegroeid tot een full-service-organisatie met 50 medewerkers.
Simac is voor 100% dochter van Jumbo Supermarkten en verricht het dagelijks beheer en onderhoud van 5.500 kassa’s bij ruim 650 Jumbo vestigingen.
Verantwoordelijk voor de technische operationele zaken en automatisering zijn Dirk Schaap en Sander van der Kamp. Dirk Schaap: “De kracht is onze no-nonsense mentaliteit. Bijna iedereen die hier werkt heeft winkelervaring. Dat maakt dat wij ons kunnen inleven in onze klanten en hierdoor een winkelvloergerichte service kunnen verlenen met een winkelvloermentaliteit. Daarnaast zijn we niet gebonden aan een hardware-leverancier en kunnen we hierdoor onafhankelijk opereren. Simac levert niet alleen service en onderhoud op de eigen producten en diensten, maar is ook het aanspreekpunt geworden voor alle automatisering gerelateerde producten en diensten op de winkelvloer. Of het nu gaat om kassa’s, software, pinautomaten, weegschalen, etc., de Jumbo-/C1000-ondernemer hoeft nog maar één telefoonnummer te onthouden en wij zorgen voor een oplossing, eventueel zelfs de afhandeling naar derden. Om deze service te verlenen beschikken we over een eigen helpdesk en servicedienst welke gedurende de openingstijden van en voor onze klanten gereed staan!”
In 4 weken tijd een verdubbeling van ons klantenbestand
“Door de overname van C1000 door Jumbo in april 2012 kregen wij van de ene op de andere dag 300 klanten en ruim 2000 afrekensystemen erbij. Wij hebben onszelf precies 4 weken gegund om alle Jumbo-vestigingen en het volledige machinepark in te lezen in onze service- en onderhouds- programmatuur. Wij bedienen nu het dubbele aantal klanten waarbij wij ons personeelsbestand met slechts 3 personen hebben hoeven uitbreiden. Zonder goede automatisering was dit nooit gelukt!”
De laatste handgeschreven werkbon hangt ingelijst aan de muur
Hoe belangrijk automatisering voor Simac is blijkt ook uit de prominente plek welke de laatste en mooi ingelijste handgeschreven werkbon heeft op het kantoor van Dirk en Sander. Sander van der Kamp: “Deze werkbon helpt ons er dagelijks aan herinneren welke grote stappen wij de afgelopen jaren hebben gemaakt met de automatisering van onze servicedienst. Andere grote stappen voorwaarts zijn de automatisering van ons planbord, het klantenportal en machine to machine-koppelingen. Ons handmatig planbord had als grootste nadeel dat er op slechts één fysieke locatie inzicht was in de planning.
Nu dit geautomatiseerd is hangen er op meerdere locaties in ons pand grote schermen, kunnen wij de planning bij klanten of thuis inzien en vanwege de professionele uitstraling hangt er tegenwoordig zelfs een groot scherm in het hoofdkantoor van Jumbo om bezoekers te imponeren. Naast een goede service is het belangrijk om klanten inzicht te geven in de machines welke wij voor ze onderhouden, de servicecontracten, het aantal storingen en de kosten. Hiervoor is een portal ingericht waar onze klanten zelf deze informatie kunnen opvragen en beperkt gegevens kunnen aanpassen.”
Als belangrijke ontwikkeling in de service en het onderhoud zien Sander en Dirk de machine to machine-koppeling: “Je kunt wachten tot een afreken- of koelsysteem ermee ophoudt om dan vervolgens een servicedienst te bellen. Veel moderne apparatuur is tegenwoordig verbonden met het internet en kan zonder menselijke interactie zelf een servicecall aanmaken, bijvoorbeeld wanneer de temperatuur te hoog is geweest. Het kan dan zomaar zijn dat er de volgende dag een servicemonteur voor de deur staat terwijl de medewerkers zelf nog niets gemerkt hebben van de (komende) storing.”
Het volledige serviceproces geautomatiseerd
Om het gehele serviceproces in goede banen te leiden maken wij sinds 2002 gebruik van AMF Bedrijfssoftware. irk Schaap: “Met de komst van de euro hebben wij de overstap gemaakt naar AMF. Het was nogal een megaklus omdat wij onszelf niet meer dan drie maanden de tijd hadden gegeven om de implementatie te voltooien. Dat is gelukt!
In 2007 hebben wij AMF uitgebreid met de module AMF Parkmanager. AMF Parkmanager is ons belangrijkste instrument. Hierin staan al onze servicesystemen geregistreerd, leggen wij alle meldingen er in vast, het dient als basis voor de facturatie en hieruit halen wij al onze analyses.
Onze technische dienst maakt gebruik van de Field Services (AMF Portable) van Microsign. Met behulp van deze oplossing worden alle voorkomende servicewerkzaamheden bij de klant op locatie afgehandeld zoals bestede uren en materialen. Nadat de werkzaamheden zijn afgerond ontvangt de klant per e-mail een digitale werkbon. Door de integratie met de backoffice-software van AMF hebben wij controle over het gehele proces, per nachtlevering wordt de bus voorraad weer aangevuld en wanneer de digitale werkbon is afgetekend veranderen automatisch de kleuren op ons planbord.”
“Door de overname van C1000 door Jumbo hadden wij van de ene op de andere dag een verdubbeling van ons klantenbestand. Zonder goede automatisering hadden wij dit nooit kunnen opvangen.”
Samenwerking met Microsign
Op de vraag hoe Dirk Schaap de samenwerking met Microsign ervaart antwoordt Dirk het volgende: “De samenwerking met Microsign ervaar ik als zeer prettig. Microsign is net als ons een no-nonsense organisatie en voelt onze wensen zeer goed aan. Soms is er maar een half woord nodig om elkaar te begrijpen. Als specifieke organisatie hebben wij specifieke wensen en dat Microsign door middel van kleine aanpassingen hier invulling aan kan geven zien wij als een enorme pre.”