van de Zaag

van de Zaag

Van de Zaag Bedrijfswagens is live met AMF klantenportaal.
Jaarlijks worden door van De Zaag meer dan veertienhonderd bedrijfswagens voorzien van op maat gemaakte interieurs en uitgerust met intelligente voertuigelektronica. Vaak gaat het om een totaalpakket inclusief de installatie van WEBFLEET Fleetmanagement systemen.

Het Numansdorpse bedrijf, opgericht in 2004, is uitgegroeid tot een solide organisatie welke vandaag de dag fleetowners kan ontzorgen. Niets is statisch en daarom laat van De Zaag het product- en dienstenaanbod flexibel meegroeien met de veranderende eisen en wensen van haar relaties. van De Zaag heeft alle disciplines onder één dak, van advies en ontwerp tot en met productie, installatie en support waarbij er waar nodig intensief wordt samengewerkt met producenten.

Het leveren van een totaaloplossing en alles in eigen hand houden heeft geresulteerd in een trouw en autonoom groeiend klantenbestand. Niet voor niets is van De Zaag trots op klanten als Evides, Facilicom Group en Willems Vastgoedonderhoud.

“Vanaf nu kunnen wij onze klanten 24/7 van actuele informatie voorzien”

De vraag vanuit van De Zaag was eenvoudig. Danny Reedijk, mede-eigenaar van De Zaag:
“Wij willen onze klanten graag 24/7 van actuele informatie kunnen voorzien én ondersteunen in hun verkoopproces. Het is niet meer van deze tijd dat klanten ons moeten bellen en dat dan vervolgens iemand bij ons moet gaan uitzoeken welke bedrijfswageninrichting bij welk model bedrijfswagen hoort, welke opties er mogelijk zijn of wat de status is van lopende orders. Al deze informatie staat in ons ERP- systeem; wij moesten het alleen nog op eenvoudige wijze beschikbaar stellen aan onze klanten. Met deze wensen hebben wij Microsign benaderd; gelukkig hadden ze al diverse klantenportalen ontwikkeld met eenzelfde vraagstelling waardoor er al een hele uitgebreide basis lag. Enkele weken nadat het eerste gesprek heeft plaatsgevonden konden wij al aan de slag met de inrichting en het testen van ons portaal. Inmiddels werken de eerste klanten naar volle tevredenheid met ons klantenportaal. Ons bedrijf is klaar voor de toekomst!”

van De Zaag maakt gebruik van de volgende functionaliteiten binnen het portaal:

  • Uitgebreide productinformatie met voor klanten de mogelijkheid om te bestellen of direct zelf een offerte aan te maken;
  • Klanten kunnen zelf offertes bijwerken (regels toevoegen, aanpassen of verwijderen) en deze accorderen. Na accordering krijgt de offerte een specifieke status, waarna van De Zaag de offerte een- op-een kan doorzetten naar verkoop en planning;
  • Inzien van openstaande posten en het downloaden van (kopie-) facturen;
  • Orderstatus inzien zoals backorder, verzonden of gefactureerd;
  • Documentbeheer met de mogelijkheid om voor klanten offertes en/of opdrachtbevestigingen te downloaden.

De voordelen van een klantenportaal:

Het klantenportaal biedt niet alleen voordelen voor de van De Zaag klanten, maar ook voor de eigen organisatie. Door het klantenportaal te koppelen aan het ERP-systeem, kan informatie uit meerdere modules gecombineerd worden en kunnen werkzaamheden verder geautomatiseerd worden.

Met een klantenportaal kun je o.a.:

  • Slimmer en efficiënter verkopen, doordat klanten zelf offertes kunnen aanmaken en bestellingen kunnen plaatsen;
  • De informatievoorziening tussen de klant en de interne organisatie (verder) automatiseren, door beide bijvoorbeeld automatisch inzicht te geven in de orderstatus, planning en facturatie;
  • 24/7 informatie geven en service bieden over bedrijfswagen configuraties/-inrichtingen, producten en diensten;
  • Dezelfde (of zelfs betere) service leveren met minder medewerkers. Een portaal geeft klanten een autonome mogelijkheid om informatie op te vragen. Dit voorkomt onnodige belletjes, uitzoekwerk en terugbelverzoeken.

 

Langerak de Jong

Langerak de Jong

Voor koffie, kantinebenodigdheden en (koffie)automatenservice maken veel bedrijven gebruik van de diensten van Langerak de Jong. De vrachtwagens en servicebussen van het bedrijf kom je dan ook veelvuldig tegen op de Nederlandse wegen. In gesprek met Han Marinusse, logistiek directeur, over de automatisering en integratie van sales, logistieke en serviceprocessen bij dit dynamische bedrijf.

Sinds 1933 is Langerak de Jong een begrip in haar branche. Het bedrijf, gevestigd in Zoetermeer, heeft in haar magazijn van 5800 mruim 3000 verschillende producten op voorraad. Binnen de afdelingen verkoop, telesales, logistiek en service zijn zeventig medewerkers werkzaam. Met unieke diensten als het experience-center, routeverkoop, full-service automatenverzorging en een eigen technische dienst worden bedrijven, scholen, instellingen en sportverenigingen volledig ontzorgd op het gebied van ‘food en non-food’.

De start van een succesvolle samenwerking

Persoonlijk contact met bestaande en potentiele klanten is  erg belangrijk voor Langerak de Jong. Om alle klantinformatie en klantcontacten te registreren is er vijftien jaar geleden gestart met de module AMF Relatiebeheer van Microsign Bedrijfssoftware. Het kunnen aanmaken en beheren van interne taken was en is hierin nog steeds een belangrijke functionaliteit. Op basis van de interne taken is er inzicht en grip op de opvolging van taken en weet iedereen wat er van hem of haar wordt verwacht. Een onmisbare tool voor werknemers en leidinggevenden. Doordat de software modulair is uit te breiden kon Langerak de Jong in 2012 een aantal grote vervolgstappen voorwaarts maken op het gebied van automatisering.

‘De uitbreiding bestond in eerste instantie uit de integratie van onze Service- en Onderhoudsprocessen in AMF Bedrijfssoftware. Voordat wij hiermee binnen AMF aan de slag gingen werd er vooral gewerkt met vele soorten papieren afvinklijsten wat veel voorbereiding vergde en de handmatige verwerking nadien koste ons veel tijd. Ook was de contractfacturatie van verhuurde koffiemachines erg onoverzichtelijk en veel werk. Door de integratie en automatisering van de serviceprocessen wordt elke machine vanuit de verkoopmodule een zogenaamd ‘technisch gegeven’ (serviceobject) waar een contract aan kan worden gehangen. Deze komt bij de contractfacturatie nu altijd naar voren en zo wordt er niets meer vergeten’, aldus Han Marinusse.

Doordat de serviceopdrachten, koffiemachines, contracten en de serviceklant aan elkaar gekoppeld zijn, heeft Langerak de Jong nu een overzicht in de kosten en baten per machine en per klant, zowel in onderhoud als in verhuur. Ook is er geen discussie meer welke afspraken er voor welke klant gelden, alles is namelijk gestructureerd en overzichtelijk vastgelegd. Bij een opdracht kijkt het systeem automatisch of een klant een contract heeft. Deze opdracht kan vervolgens via een grafische planning worden ingepland bij een operator.

Langerak de Jong

Integratie van Field Service en binnendienst

Han Marinusse vertelt verder: ‘Na de automatisering van de interne serviceprocessen was de aansluiting van de servicebuitendienst (operators), een logische volgende stap.  Monteurs kwamen namelijk elke dag naar kantoor om werkbonnen op te halen. Zij werkten deze werkbonnen vervolgens op papier af waarna deze door een administratief medewerker op kantoor werd overgenomen in het systeem. Dit kostte veel tijd, was foutgevoelig en de werkwijze was niet flexibel. Met de inzet van de field service-app van AMF Bedrijfssoftware wordt er nu veel efficiënter gewerkt. Ingeplande opdrachten zijn via de visuele planning direct digitaal beschikbaar op de telefoon of tablet van de monteur. Elke dag ziet de monteur welke klanten bezocht moeten worden, kan op locatie historie van machines inzien, zijn uren en materiaal boeken en een klant digitaal laten aftekenen. Na afronding van een opdracht ontvangt de klant automatisch een werkbon en verandert de status op kantoor naar ‘opdracht afgerond’. Alle administratieve handelingen zijn direct geregistreerd en verwerkt. Door de digitalisering kunnen de monteurs nu zelfs direct vanaf huis de werkdag beginnen!’

Routeoptimalisatie door vergaande groei

‘Vanwege de groei van de organisatie groeide het aantal bezoeken bij klanten. Het plannen van de operators, hierbij rekening houden met klantvoorkeuren, kostte onze planner steeds meer tijd. Microsign had ervaring bij andere klanten met automatische routeplanning, waardoor wij hier in 2017 ook voor hebben gekozen. Voor ons belangrijke planningskenmerken registreren wij daarom nu op klantniveau. De ene klant wil bijvoorbeeld bezoek hebben ingepland op een specifieke dag of tijdstip. Ook is het mogelijk dat vanwege technische kennis een specifieke operator moet worden ingepland. Op basis van deze geregistreerde data kan er nu door de software automatisch een voorstel voor de route worden berekend. De planner kan dit voorstel overnemen of eventueel nog aanpassen waarna deze in de grafische planning wordt overgenomen en zichtbaar is op de telefoon of tablet van de operator. Door optimalisatie van onze routeplanning kunnen wij uitbreiding van de transportcapaciteit uitstellen.’

De kracht van geïntegreerde software

‘Met de huidige automatiseringsgraad hebben wij in onze organisatie al veel bereikt. Knelpunten zijn zichtbaar geworden, processen aaneengesloten en administratieve handelingen sterk verminderd. De sterke groei van de organisatie kunnen wij dankzij automatisering opvangen met een beperkte groei van ons personeelsbestand. Door te werken met AMF Bedrijfssoftware is er daarnaast voor ons veel inzicht ontstaan en is het voor ons mogelijk ons serviceniveau steeds verder te verhogen. Vijftien jaar geleden is de samenwerking tussen Langerak de Jong en Microsign begonnen, AMF Bedrijfssoftware heeft zich bewezen en is ondertussen niet meer weg te denken uit onze
organisatie!’

 

Hollimex | Technische groothandel

Hollimex | Technische groothandel

Een veelzijdige en persoonlijke technische groothandel: Hollimex te Zwijndrecht. Importeur en distributeur van onder andere een compleet assortiment hoogwaardige roestvaststalen appendages, procescomponenten en roestvaststalen halffabricaten.

Een familiebedrijf dat door de jaren heen sterk is gegroeid en hierdoor de keuze heeft gemaakt processen verder te automatiseren met integrale bedrijfssoftware voor de groothandel. In dit referentverhaal een kijkje in het automatiseren van de bedrijfsprocessen.

Hollimex: een groeiend bedrijf, assortiment en klantenkring

In 1980 is Hollimex gestart als leverancier van roestvast staal voor de zuivel-, dranken-, voedings- en genotsmiddelen­industrie, ook wel de lichte procesindustrie genoemd. Door de jaren heen is Hollimex uitgegroeid tot een voorraadhoudende  totaalleverancier voor vrijwel alle industrieën. Hollimex levert uiterst hoogwaardige producten aan zowel kleine bedrijven als aan de meest grootschalige procesindustrieën in binnen- en buitenland. Een familiebedrijf waar inmiddels de derde generatie werkzaam is. Hollimex is gestart in Krimpen aan den IJssel en dankzij de gestage groei een aantal keren verhuisd naar steeds grotere locaties binnen de Krimpenerwaard. In 2015 was er wederom de noodzaak te verhuizen naar de huidige locatie in Zwijndrecht. Boven verwachting zijn hier de grenzen qua opslagruimte ook al bijna weer bereikt. Buiten roestvast staal is het assortiment in de afgelopen jaren uitgebreid met producten in ferro- en nonferro-metalen zoals duplex, alloys, staal, aluminium, koper, brons, messing en rubber(profielen), kunststoffen en (rvs-)slangen. Hollimex verzorgt ook bewerkingen en maatwerk. Veel van deze werkzaamheden kunnen in het eigen servicecenter uitgevoerd worden.

‘Met AMF is er een betere beheersing en optimalisatie van processen, snellere informatie- voorziening en afhandeling naar onze klanten’

         

De uitdaging van succes en de bedrijfsbrede integratie van ERP-software

Piet Speksnijder, directeur en eigenaar, is een techneut in hart en nieren. Hij beschikt niet alleen over veel vakkennis, op het gebied van automatisering hoef je hem niet veel te leren. Het eerste bij
Hollimex in gebruik zijnde softwarepakket is dan ook door hemzelf ontwikkeld op basis van Open Access, voor de administratie werd gebruik gemaakt van Snelstart. Het zelfgeschreven pakket kon door niet meer dan één persoon gebruikt worden; in combinatie met de sterke groei was dat niet houdbaar. Ook was er geen integratie met het financiële pakket wat resulteerde in erg veel dubbele handelingen: redenen om in 2013 op zoek te gaan naar iets nieuws. Na een uitgebreide selectie viel de keuze op de integrale bedrijfssoftware van Microsign (AMF). Om het optimale te halen uit de software is ervoor gekozen te starten vanuit een bedrijfsbrede integratie met modules voor Offerte en Verkoop, Relatiebeheer, Voorraadbeheer en Inkoop, Financieel, Telebankieren en Digitaal Documentbeheer.


Enkele voor Hollimex ingerichte processen zijn:

  • Voor artikelen die in kilogram worden berekend, wordt aan de hand van het aantal automatisch de totale lengte en het gewicht uitgerekend;
  • In verband met sterk wisselende inkoopprijzen kan per geoffreerd artikel een automatische prijsvraag worden gestuurd naar te selecteren leveranciers;
  • Het op orderregel kunnen inzien van verkoophistorie van het desbetreffende artikel;
  • Op verkooporderregel aangeven of een certificaat gewenst is waarna automatisch kosten worden toegevoegd en een taak wordt gegenereerd voor een medewerker;
  • Invoer van chargenummer bij Inkoop welke verder wordt meegenomen op het artikel;
  • Automatische berekening van vervoerskosten afhankelijk van het artikel en de debiteur;
  • Gestroomlijnd proces van Offerte en Verkoop naar automatische Inkooporder;
  • Automatisch genereren, het eventueel verzenden en het archiveren van documenten zoals offertes, orderbevestigingen, inkooporders, paklijst voor het magazijn, voorraadwaarderingslijsten en (verzamel) facturen;
  • Per debiteur worden documenten automatisch in de juiste taal verzonden.

Mede door de ervaring van het schrijven van een eigen softwarepakket is Piet Speksnijder een zeer betrokken en kritische gebruiker. Deze kennis kwam de ontwikkeling en implementatie van AMF Bedrijfssoftware zeer ten goede. Onder andere de zoekfunctionaliteit binnen AMF is mede door de inbreng van Piet sterk verbeterd. Het doorzoeken van ruim 100.000 verkoopbare artikelen verloopt nu een stuk sneller en efficiënter, en alternatieven met dezelfde afmetingen worden direct meegenomen in de zoekresultaten waardoor er bijna geen “nee” meer verkocht hoeft te worden. Door het verwerken van bedrijfsspecifieke wensen is de software echt ingericht op de organisatie. De prettige samenwerking met de implementatieconsultant van Microsign heeft hier echt het verschil in gemaakt.

‘Door niet-gekoppelde systemen waren er te veel dubbele handelingen’

Efficiënter werken door verdere automatisering

Hollimex heeft na de verhuizing in 2015 een aantal grote veranderingen weten door te voeren. Piet Speksnijder licht toe: “Onze automatisering is helemaal up-to-date gemaakt, het ERP/CRM-systeem zorgt voor betere controle over onze voorraad en inkoop- en verkoopprocessen. De bedrijfsprocessen zijn verder geoptimaliseerd en er is een snelle informatievoorziening en afhandeling richting de klant. Door een geheel nieuw netwerk en computer- en telecomsysteem kan er ook op afstand worden gewerkt en kunnen klanten altijd te woord worden gestaan. Ook onze werkwijze in het magazijn is geoptimaliseerd waarbij de processen volledig aansluiten op AMF Bedrijfssoftware. Door de capaciteitsvergroting en nieuwe mogelijkheden kunnen wij nu veel effectiever werken, dit werkt tijd- en kostenbesparend.  Enthousiast geworden door de behaalde resultaten willen wij blijven doorontwikkelen, hierbij denken we aan de inzet van scanners in de logistiek, verdere digitalisering van de certificering en partijregistratie. Van Microsign weten wij dat deze wensen mogelijk zijn’.

Pro Elektro | Elektrotechnische groothandel

Pro Elektro | Elektrotechnische groothandel

Pro Elektro is één van de meest servicegerichte elektrotechnische groothandels van Nederland met in het assortiment onder andere kabels, ledverlichting, camera’s en installatiemateriaal. De klanten van Pro Elektro waaronder detailhandel, installateurs, grossiers en wooncorporaties worden volledig ontzorgd met uitgebreid advies, winkelondersteuning en snelle (bezorg)service door heel Nederland.

In 1996 begonnen vanuit een kleine garage met batterijen en kabels, staat er nu een goed georganiseerde en servicegerichte organisatie met een zeer breed elektrotechnisch assortiment. Pro Elektro is V-TAC-importeur in Nederland, behaalt 60% van de omzet via de webshop en verstuurt gemiddeld 1000 pakketten per week. ‘De kracht van onze organisatie is de persoonlijke benadering, de belofte “vandaag besteld = morgen in huis” en onze oplossingsgerichtheid. De sterke groei van ons bedrijf was zonder vergaande automatisering niet mogelijk geweest’ aldus Mark Schipper, directeur en eigenaar.

Pro Elektro behaalt 60% van de omzet via de webshop en verstuurt gemiddeld 1000 pakketten per week

Het pand met de verschillende magazijnen

‘Voor er in 2007 gestart werd met AMF Bedrijfssoftware hebben we gewerkt met ERP-software van Exact en Unit 4. Deze oplossingen waren voor ons te traag en wat betreft organisatie stonden deze teveel boven in plaats van naast ons. Microsign is voor ons als organisatie en in haar flexibiliteit bij de inrichting van de software een verademing’.

‘Wij verwerken circa 1000 betalingen per week en dit kost ons niet meer dan een kwartier!’

Interne automatisering

Primair bij een groothandel zijn de processen van voorraad, verkoop en inkoop: de interne automatisering. Inkooporders worden bij onvoldoende voorraad geheel automatisch vanuit een verkooporder aangemaakt. Er is ook veel gemak van de eenvoudige import en export van artikelmutaties en prijslijsten per leveranciers of klant. Door de vele verschillende soorten klant- en prijsafspraken op producten, lopende acties en staffels zijn de uitgebreide mogelijkheden om prijsafspraken aan te maken onmisbaar. Ook op administratief niveau wordt er veel gemak ervaren van het totaalpakket: ‘het betalen van leveranciers is een volledig geautomatiseerd proces, om de hoeveelheid te illustreren wij verwerken ongeveer 1000 betalingen per week en dit kost ons tegenwoordig niet meer dan een kwartier!’.

De showroom

Proactieve buitendienst

De commerciële buitendienst van Pro Elektro ondersteunt haar klanten onder andere met het inrichten van winkels en verkoopruimtes bij klanten, het zogenaamde rackjobbing. Mark Schipper: ‘Een jaar geleden zijn wij gestart met een mobiele oplossing voor onze commerciële buitendienst, de AMF CRM App voor op de telefoon. Onze vertegenwoordigers beschikken nu bij de klant op locatie over belangrijke klantgegevens zoals openstaande posten, lopende orders, contactpersonen en prijsafspraken en kunnen ter plekke een kort bezoekverslag maken. Onze vertegenwoordigers komen hierdoor beter voorbereid bij de klant, kunnen zelfstandiger werken en het ontlast onze binnendienst die voorheen al deze informatie diende aan te leveren.’

‘60% van onze omzet komt automatisch binnen via onze website’

Het online Succes

‘Bij de ontwikkeling van onze nieuwe webshop was direct duidelijk dat AMF hier volledig mee moest worden geïntegreerd, AMF is tenslotte het hart van ons bedrijf. Daarnaast, prijs- en artikelinformatie op twee plaatsen bijhouden, zowel in onze ERP Applicatie als de webshop, kost veel extra tijd en is vragen om problemen. Het volledige beheer van de (webshop)klanten, producten en prijsafspraken vindt enkel plaats in AMF en wordt van daaruit automatisch gesynchroniseerd met de webshop. Door de volledige tweewegs-integratie zijn mutaties direct zichtbaar op de website en nieuwe verkooporders staan direct in AMF Bedrijfssoftware. Daar waar er in het verleden veel telefonisch verkeer was bij de standaard- en herhaalorders, komen deze nu geheel automatisch binnen. Het resultaat? De afgelopen drie jaar zijn wij met hetzelfde personeelsbestand 40% in omzet gegroeid, zonder verdergaande automatisering was dit niet mogelijk geweest. Tegenwoordig komt 60% van onze omzet automatisch binnen via onze website’.

Magazijn 1

Magazijn 2

Over Microsign

‘In Microsign ervaren wij een partner welke naast ons staat, wij hebben een fijne samenwerking met de consultants die echt weten waar ze mee bezig zijn. Is er een keer een vraag dan krijgen wij via de helpdesk altijd een snelle terugkoppeling. Ideaal is dat tegenwoordig veel op afstand kan, een module of optie kan door het modulaire pakket eenvoudig aangezet worden. Wij ervaren echt het gemak van een alles-in-één pakket, software welke geheel naar onze bedrijfsprocessen is ingericht, wij geloven in de kracht van het zoveel mogelijk delen van informatie met onze eigen mensen zoals de commerciële buitendienst maar ook met onze klanten en leveranciers. Dankzij de open structuur en de vele integratie mogelijkheden maakt AMF dit mogelijk.’

‘Ons motto in de samenwerking met Microsign is altijd: simpel houden en gewoon starten!’

De toekomst

‘Enthousiast door de behaalde resultaten zien wij automatisering binnen Pro Elektro als belangrijk speerpunt waarin wij willen blijven door ontwikkelen. Wij denken hierbij aan de inzet van scanners in de logistiek en onze showroom, actieve signaleringen uit ons systeem van afwijkingen zoals bestelde artikelen welke niet op de afgesproken dag zijn binnengekomen, dat onze commerciële buitendienst direct orders kan invoeren via de mobiele applicatie, het automatiseren van de inkomende facturenstroom maar ook directe integratie met onze vervoeder GLS. Van Microsign weten wij dat  deze wensen al mogelijk zijn. Ons motto in de samenwerking met Microsign is: simpel houden en gewoon starten!’

Dugros | Groothandel in lederwaren

Dugros | Groothandel in lederwaren

Nederlands grootste groothandel in lederwaren: Dugros. Het bedrijf reist letterlijk de hele wereld rond op zoek naar de laatste trends en produceert in eigen beheer voor de beste kwaliteit tegen een concurrerende prijs.

Gevestigd in Oud-Beijerland en productielocaties in Calcutta en Hongkong. Nuchter en eerlijk zakendoen heeft het bedrijf groot gemaakt en heeft geresulteerd in jarenlange relaties met afnemers in Nederland en Europa. Dugros maakt samen met Enrico Benetti, importeur en exporteur in lederwaren, onderdeel uit van hetzelfde bedrijf. Zowel Dugros en Enrico Benetti richten zich op de B2B markt; in totaal werken er 55 FTE bij beide groothandels. Dugros speelt snel in op veranderingen, onder andere met eigen collecties als Micmacbags en Beagles.

Continu wisselende collecties en snel, tijdig en correct leveren: de wereld van een groothandel is een dynamische. Grote zendingen vanuit de productielocaties komen naar Oud-Beijerland, om van daaruit verder verzonden te worden naar hun eindbestemming in Nederland of elders in Europa. Veel landelijk bekende grootwinkelbedrijven en webshops kopen hun voorraden in bij Dugros. Ook beschikt Dugros over het grootste verkoopmagazijn van de Benelux. Hier komen voornamelijk zelfstandig ondernemers, winkeleigenaars en marktkooplui om ter plekke een keuze te kunnen maken, de voorraad op peil te houden of het assortiment up-to-date te houden.

Hoofdvestiging van Dugros in Oud-Beijerland

Selectieprocedure en efficiëntieslag

In 2014 ging Dugros op zoek naar nieuwe bedrijfssoftware. Jan Vos, Financieel Directeur, is nauw betrokken geweest bij dit proces. ‘Uitgangspunt was dat echt alle processen van de organisatie in de ERP-applicatie konden worden ondergebracht. Primair is hierin het proces van Verkoop, Voorraadbeheer tot Inkoop en Financieel maar tevens de integratie om volledig digitaal te kunnen werken, scanoplossingen, de omgang met wisselkoersen, vreemde valuta, talen en EDI-oplossingen.’ In de selectieprocedure is onder andere gekeken naar Microsoft Dynamics en Unit 4,  waarmee het zusterbedrijf Enrico Benetti ervaring had.

Waarom is er voor het minder bekende AMF Bedrijfssoftware van Microsign gekozen? ‘Microsign onderscheidde zich door de erg brede oplossing voor de groothandel, de flexibiliteit, de servicegerichtheid en een snelle livegang. Met Microsign wisten we dat we aan één totaaloplossing kunnen werken voor de hele organisatie. Ook wat betreft bedrijfs-DNA en bedrijfsgrootte bleken Microsign Bedrijfssoftware en Dugros erg goed bij elkaar te passen.’

‘Met de nieuwe software is het hele proces van inkoop tot verkoop een stuk efficiënter geworden. Een real-time oplossing waarbij de voorraden continu up-to-date blijven zodat ook op administratief niveau de handelingen direct zichtbaar zijn in het systeem. Kernprocessen zoals inkoop, logistiek en verkoop verlopen nu geautomatiseerd. Deze zijn zelfs zo op elkaar afgestemd dat door middel van de Fixed Order-tool de verkooporder direct omgezet wordt naar een inkooporder. Hier komt geen mensenhand meer aan te pas.’

(tekst gaat verder onder de afbeelding)

Met eigen productielocaties speelt Dugros snel in op nieuwe trends

Volledig digitaal werken

Alle correspondentie met klanten zoals inkooporders, offertes, verkooporder en facturen worden automatisch digitaal gegenereerd, verzonden en automatisch gearchiveerd. Naderhand zijn deze snel op te vragen en geheel doorzoekbaar. ‘Aan de financiële kant hebben we veel baat bij de automatische verwerking van bankafschriften en mutaties. Bankmutaties van zowel debiteuren als crediteuren worden automatisch gelieerd aan openstaande posten en automatisch afgeboekt. Binnenkomende facturen worden automatisch ingelezen en verwerkt door optische herkenning (OCR), de software komt zelf met voorgestelde inkooporders en grootboekcodes. Door middel van een workflow komt de factuur automatisch bij de juiste persoon of afdeling terecht welke deze kan accorderen. Met debiteuren werken wij daarnaast ook steeds meer aan digitale integratie (EDI), orders staan dan direct vanuit de software van de klant in ons systeem. Verdere statusverwerking, zoals “orders geaccepteerd”, “ingepakt”, “verzonden” maar ook facturen kunnen wij digitaal terugkoppelen. Zelfs digitale documenten zijn dan niet meer nodig: handmatig invoeren en verwerken is verleden tijd.’

‘Van offerte naar verkooporder, pickinglijst, pakbon en factuur is nu met een druk op de knop mogelijk’

Logistiek werken met scanning

Jan Vos: ‘De logistiek is het hart van ons bedrijf. In het verleden werden logistieke mutaties altijd los van elkaar doorgevoerd op de computer, wat zorgde voor meer werk. Efficiënt werken, wat voor ons als groothandel erg belangrijk is, was er niet bij. Van offerte naar verkooporder, pickinglist, pakbon en factuur is nu met een druk op de knop mogelijk. Door de toepassing van mobiele scanning in de logistiek en het verkoopmagazijn, zijn we nu live en mobiel bezig met onze data.’

Door de toepassing van mobiele scanning in de logistiek en het verkoopmagazijn, zijn we nu live en mobiel bezig met onze data.’ Bij het binnen boeken worden goederen eventueel direct aan een verkooporder en/of locatie toegewezen en zijn mutaties in de locatie of tussen de verschillende magazijnen direct verwerkt. Daarnaast worden orders eenvoudig, snel en foutloos gepicked. ‘In de Cash en Carry maken we met de scanners snel verkooporders aan. Door de directe integratie van scanning met AMF Backoffice (ERP-applicatie), worden mutaties in voorraad, inkoop en verkoop realtime verwerkt!’

(tekst gaat verder onder de afbeeldingen)

Eén van de magazijnen

Verzamelen van uit te leveren orders

Optimalisering interne processen

‘Medewerkers willen we gemakkelijk en snel kunnen laten werken. Onze vertegenwoordigers waren bijvoorbeeld veelal achteraf bezoekregistraties of orders aan het invoeren. Ook werd er vanaf een klant veel gebeld naar kantoor voor klantinformatie of voorraadgegevens. Door te werken met AMF Portable (CRM- en Order-app), kunnen gegevens op locatie worden opgevraagd, gemuteerd en aangevuld. De orders die op locatie worden aangemaakt komen direct binnen onder een bepaalde status, zodat deze intern kunnen worden afgehandeld. Ook werkt onze interne IT-afdeling met de mobiele app voor het afhandelen van serviceopdrachten. Met de verschillende locaties en vele apparatuur was er geen overzicht op welke apparatuur op welke locatie of afdeling staat. Daarnaast was het beheren van de servicemeldingen erg onoverzichtelijk. Met het toepassen van de Service- en Onderhoudsmodule hebben we hier perfecte grip op gekregen. Per vestiging en afdeling weten we welke apparatuur aanwezig is en kunnen we hier eenvoudig en snel storingsmeldingen op aanmaken. Deze meldingen kunnen vervolgens door de servicemonteur via de Serviceapp worden afgehandeld. Niet alleen extern maar ook intern kunnen we zo onze servicegerichtheid verhogen.’

(tekst gaat verder onder de afbeeldingen)

Nieuwe collecties tassen

Het grootste verkoopmagazijn/Cash en Carry voor lederwaren in de Benelux

Door het succes van de implementatie is er voor gekozen ook zusterbedrijf Enrico Benetti te integreren in de software

Het succes en de toekomst

De Implementatie van AMF Bedrijfssoftware is zo succesvol gebleken dat zusterbedrijf Enrico Benetti ook de overstap heeft gemaakt van Unit4 naar AMF Bedrijfssoftware. ‘De fijne samenwerking, het proactief meedenken en het continu door ontwikkelen van oplossingen is voor ons erg belangrijk.’ Automatisering staat bij Dugros nooit stil, binnenkort is de livegang van de met AMF geïntegreerde B2B-webshop en ook zijn we bezig met volledige integratie met al onze verschillende vervoerders. ‘We hebben veel vertrouwen in onze samenwerking, dat hebben de afgelopen jaren wel bewezen. De explosieve groei van onze organisatie hebben we zonder groei van ons personeelbestand en met behulp van onze software kunnen opvangen!’

Hodij Coatings

Hodij Coatings

In gesprek met Carmen Hoogeveen van Hodij Coatings: totaalleverancier van lakken en coatings voor professioneel gebruik. Hodij Coatings staat voor meer dan 35 jaar ervaring, industriële lakken en coatings binnen 24 uur geleverd en 45 enthousiaste en goed opgeleide medewerkers verdeeld over twee vestigingen.

Hodij Coatings is verantwoordelijk voor een totaal verfsysteem variërend van autolakken, commerciële transportlakken, protective coatings, industriële coatings en hout- en interieurbouw lakken en beitsen. Naast de verkoop van lakken en coatings kunnen de klanten bij Hodij Coatings ook terecht voor alle overige verf gerelateerde artikelen en technische ondersteuning in het lak- en coatingproces.

‘Al meer dan 15 jaar werken wij naar volle tevredenheid met AMF Bedrijfssoftware’

‘Al meer dan 15 jaar werken wij naar volle tevredenheid met AMF Bedrijfssoftware’  zegt Carmen Hoogeveen, business development manager bij Hodij Coatings. In de jaren daarvoor werd er gewerkt met een softwarepakket van IBM en SAP. Door de sterke behoefte aan meer flexibiliteit binnen het softwarepakket werd er gezocht naar een modulaire ERP-oplossing met een branche specifieke functionaliteit voor, en expertise in de verf- en coatings branche. Gezien het feit dat Hodij Coatings in de loop der jaren een explosieve groei meemaakte, is de keuze van destijds een goede gebleken. ‘AMF Bedrijfssoftware is in al die jaren met onze organisatie meegegroeid.’

Hodij Coatings te Hoogeveen

Hodij Coatings te Hoogeveen

Hodij Coatings te Eersel

Hodij Coatings te Eersel

 

 

 

 

 

 

 

Hodij Coatings is ISO ISO 9001:2008 en ISO 14001: 2015 gecertificeerd en doet onderzoek naar kwaliteit en duurzaamheid van nieuwe en bestaande producten. Een veelomvattend bedrijfsproces waarbij het belangrijk is dat de bedrijfs-software daar nauw op aansluit. Alle processen binnen Hodij Coatings zijn met AMF Bedrijfssoftware geautomatiseerd, van Relatiebeheer, Offerte, Verkoop, Inkoop, Voorraad tot Digitaal Documentbeheer, Financieel, Telebankieren en Managementrapportages. Dit alles binnen één pakket: ‘Buiten AMF hebben we geen andere software nodig!’

‘Door samen met Microsign positief kritisch te zijn bij de realisatie van de software, ontstaan de mooiste oplossingen. Belangrijk hierbij is dat Microsign weet wat er in de verfbranche speelt.’

In het verkoopproces kan eenvoudig en snel een product worden gekozen. De adviseur of klant besteld het artikel via een direct met het ERP-systeem gekoppeld klantbestelportaal. Tijdens dit proces gebeurt er softwarematig op de achtergrond veel. Een verf- of coatings product bestaat uit meerdere componenten welke geheel vanuit het ERP-systeem wordt bijgehouden, ingekocht en samengesteld. Het voordeel van een direct gekoppeld klantportaal is dat artikelen op één plek beheerd worden, dat onder andere prijsafspraken direct worden overgenomen en orders direct in de ordermodule staan. Daarnaast kan een klant bedrijfsgegevens en openstaande posten inzien en facturen downloaden.

(tekst gaat verder onder de afbeelding)

‘Dankzij Microsign beschikken wij over één oplossing voor al onze bedrijfsprocessen, software welke ons echt verder helpt’

Klantbestelportaal webshop sales

Het klantbestelportaal van Hodij Coatings en de mobiele scanners

dsc_1486klein

Een unieke service zijn de scanners die Hodij Coatings aan afnemers in de autoschadebranche verstrekt. De klant kan op een makkelijke en snelle manier vanuit zijn eigen magazijn en de catalogus van Hodij Coatings producten scannen waardoor automatisch de orderregels worden aangemaakt. Het bestelproces is hiermee zo eenvoudig mogelijk gemaakt.

Naast de externe worden ook de interne processen continue geautomatiseerd, onder andere met AMF Portable, dé mobiele ERP & CRM app. Medewerkers van Hodij Coatings hebben hiermee overal toegang tot klantgegevens. Binnen de mobiele ERP & CRM applicatie kunnen gegevens worden opgevraagd, gemuteerd of aangemaakt. Van offertes en verkooporders, openstaande posten, documenten, contactpersonen tot bezoekregistraties. Binnen de eenvoudig in te richten oplossing is tevens extra bedrijfsspecifieke functionaliteit verwerkt zoals het intern aanmelden van klanten en het reserveren van ruimtes in de verschillende locaties. Met deze app zijn onder andere accountmanagers altijd voorzien van actuele en relevante informatie.

(tekst gaat verder onder de afbeelding)

CRM en Sales App

De app voor commerciële medewerkers: makkelijk en snel gegevens inzien en orders invoeren

‘Onze service en klantgerichtheid brengen we met het klantenportaal en de ERP & CRM app naar een veel hoger niveau’

Hodij Coatings staat niet stil maar blijft zich ontwikkelen, ook op het gebied van automatisering. Momenteel wordt er gewerkt aan de automatisering van het gehele interne logistieke proces, onder andere door middel van scanners. ‘Voor de toekomst hebben we gelukkig nog genoeg uitdagingen, onder andere 100% papierloos orderverkeer en een app voor onze klanten gevuld met data uit de ERP-applicatie. Met Microsign als partner kunnen we al deze wensen binnen AMF Bedrijfssoftware realiseren!’

Van Dijk Heftrucks

Van Dijk Heftrucks

Van Dijk Heftrucks uit Genemuiden is een familie- bedrijf met ruim veertig jaar ervaring in de verkoop en het onderhoud van Linde vorkheftrucks en aanverwante transportmiddelen.

 In 1966 start de eerste generatie Van Dijk met een smederij gericht op landbouwmechanisatie. Begin jaren zeventig wordt de focus verlegd van landbouwmechanisatie naar intern transport en wordt Van Dijk Heftrucks officieel dealer van het merk Linde. Sindsdien is het bedrijf specialist op dat gebied. Daarnaast heeft van Dijk Heftrucks een ruime keus occasion machines. Deze worden volledig gereviseerd en gereconditioneerd aangeboden. De diverse modellen kunnen naar wens worden aangepast door de mast, cabine en extra hydraulische functies te wijzigen. Verder kan er eindeloos worden gevarieerd met voorzetapparatuur, die beschikbaar is voor talloze toepassingen. Voor vakkundig onderhoud en reparaties beschikt Van Dijk over een eigen serviceafdeling.

Picture1

Een goede aanvulling op de service en het onderhoud van heftrucks is Van Dijk Bandenservice. “De bandenservice is een belangrijke bedrijfsactiviteit geworden waarbij wij ons naast personenauto’s en vrachtauto’s ook richten op heftruckbanden en andere semi-industriële toepassingen”, aldus Wim van Dijk, technisch manager en verantwoordelijke voor de automatisering bij Van Dijk.
Wim van Dijk: “Door de constante groei van ons bedrijf liepen wij tegen de grenzen van ons toenmalige softwarepakket aan; wij werkten met teveel verschillende systemen en verloren daardoor het overzicht. Wat wij met name misten was een goed inzicht in de kosten en baten per heftruck, dit zowel in verhuur als onderhoud. In januari 2004 zijn wij van start gegaan met AMF Bedrijfssoftware. Omdat een collega-bedrijf, Hefmatic BV, ook met AMF van Microsign werkt maakte dit voor ons makkelijker om voor Microsign te kiezen. Alle activiteiten welke wij door de jaren heen hebben ontplooid zijn binnen AMF onder-gebracht. Nu hebben we duidelijk inzicht in de kosten en baten per heftruck. Ook kunnen we onder andere servicecontracten, werkorder-administratie, verhuur en huurcontracten kwijt in AMF.” Na het automatiseren van de backoffice kwam de behoefte om de servicemonteurs te automatiseren. Om deze reden is in 2008 gestart met AMF Portable Field Service. AMF Portable is een draadloos platform voor de buitendienstmedewerkers en logistieke processen welke direct gekoppeld is met de Backoffice. Serviceopdrachten of regulier onderhoud wordt via het grafische planbord ingepland, de serviceopdrachten verschijnen vervolgens bij een van de servicemonteurs op de laptop of tablet en worden volledig digitaal afgehandeld. Voordeel hiervan is dat servicemeldingen real-time kunnen worden ingepland en opgepakt.

Picture2Door de digitale verwerking kunnen de busvoorraden automatisch worden aangevuld, en komen verbruikte materialen, onderdelen en bestede uren automatisch op de digitale werkbon, die de klant vervolgens weer via de laptop of tablet kan ondertekenen. Servicemonteurs hebben daarnaast, ook buiten kantoortijden, inzicht in de service-objecten bij een klant (of hier wel of geen onderhouds- contract op zit) en in de bijbehorende onderhoudshistorie. Met name bij spoedopdrachten is dit erg makkelijk. Daarnaast kan er door deze volledige integratie veel eerder en foutloos worden gefactureerd. Wim van Dijk: “Dankzij de huidige automatisering is het mogelijk om elke onderhoudsbeurt en elk verbruikt product een storingscode mee te geven. Hiermee kunnen we per klant inzichtelijk maken waar voor hen de grootste kostenpost ligt en nemen we een
adviserende rol in met betrekking tot het gebruik van de heftrucks. Indien een bepaald onderdeel vaker dan regulier wordt vervangen kunnen wij onze klanten hierop attenderen.

Een mooi voorbeeld is een klant waar rij-motoren erg vaak vervangen moesten worden, wat resulteerde in hoge onderhoudskosten. Het vermoeden was dat het defect aan deze rijmotoren een andere oorzaak had. Nadat het een en ander uitgesloten kon worden bleek dat de heftrucks gebruikt werden voor het wegduwen van zwaar materiaal in plaats van tillen waarvoor heftrucks gebouwd zijn. De heftrucks gingen hierdoor slippen en deze rijmotoren werden teveel belast. Door software slim in te zetten hebben wij ook een signalerende functie en zijn hierdoor van meerwaarde voor onze klanten.

Voor het interne administratieve proces wordt er alweer enige tijd gebruik gemaakt van het volledig digitaal factureren en document-beheer. Alle documenten die vanuit AMF verzonden worden zijn daardoor voor iedereen die geautoriseerd is compleet inzichtelijk, volledig te doorzoeken en daardoor eenvoudig op te vragen. Daarnaast kunnen alle inkomende documenten geautomatiseerd worden toegevoegd. Geen grote archiefkasten en eindeloos zoeken maar altijd alles bij de hand.

Wij willen vooral een duidelijk inzicht in de kosten en opbrengsten per heftruck”

Na de volledige interne automatisering was er de behoefte om geautomatiseerde koppelingen te leggen met leveranciers. Zo is er onder andere met de grootste leverancier, MotracLinde, een rechtstreekse koppeling voor bestellingen en facturen. Vanuit AMF worden bestellingen rechtstreeks bij MotracLinde in het systeem geplaatst. Andersom worden facturen op regelniveau ook rechtstreeks AMF in geïmporteerd. De meest recente ontwikkeling is het inzetten van OCR Scan en Herken en een klanten-portaal. Met OCR Scan en Herken worden ingescande of PDF-facturen herkend, waarna ze automatisch klaargezet worden als een voorgestelde boeking. Er wordt direct een digitaal dossier opgebouwd door de integratie met AMF Documentbeheer.

Picture4

Het digitale planningsbord rechts en linksboven de kaart van Nederland met de locaties waar de buitendienst medewerkers zich bevinden.

Picture3

Toughbook met AMF Portable

 

 

 

 

 

 

 

 

Door middel van het inzetten van het klantenportaal wil Van Dijk de service en het inzicht voor klanten vergroten. “Data en software die wij beschikbaar hebben gaan we gericht delen met onze klanten, AMF zullen wij hiervoor steeds meer inzetten.” aldus Wim van Dijk. Met het klantenportaal is het voor klanten mogelijk om te allen tijde inzicht te hebben in de hoeveelheid heftrucks, de servicehistorie, werkbonnen en ontvangen facturen. Ook kan er door de klant direct een servicemelding worden aangemaakt. Wim van Dijk: “Door een optimale integratie van al onze bedrijfsprocessen kunnen wij veel efficiënter werken. Ondanks dat wij de laatste jaren enorm zijn gegroeid, hebben we dankzij de investering in AMF Bedrijfssoftware geen extra personeel hoeven aannemen”.

Onderhoud wordt bij Van Dijk veelal op basis van contracten uitgevoerd. Omdat de klanten steeds meer informatie willen, is er de mogelijkheid om een onbeperkt aantal contractsoorten in AMF vastleggen.

Per contractsoort kan men diverse gegevens registreren, zoals:

– Responstijden
– Onderhoudsintervallen
– Berekening contractbedrag
– Factuurperiode
– Duur contract
– Jaarlijkse keuring van heftrucks

Van de Pol Hout- en Bouwmaterialen

Van de Pol Hout- en Bouwmaterialen

Rond 1961 begon Job van de Pol met de handel in sloophout. Nu, ruim 54 jaar later, is Van de Pol Hout- en Bouwmaterialen onder leiding van zoon Jan Dirk van de Pol doorgegroeid tot een toonaangevende aanbieder van A-merk bouwproducten voor aannemers en bouwbedrijven.

Bij Van de Pol zijn 80 mensen werkzaam, verdeeld over 2 vestigingen. Op de locatie Kootwijkerbroek beschikt Van de Pol over een uiterst moderne en compleet vernieuwde showroom, waar men ook terecht kan voor keukens, badkamers en accessoires. “Vaak stuurt de aannemer zijn klanten hier naartoe om voor bijvoorbeeld het nieuwe huis de stenen en deuren uit te zoeken”, aldus Ronnie Schut, onder andere verantwoordelijk voor de automatisering bij Van de Pol.

VandePol-pand

Bij Van de Pol werkte men met een verouderd DOS-pakket. Ronnie Schut: “Er was sprake van een overstap naar de Windows versie. Doordat er bij een bouw- materialenhandel specifieke zaken om de hoek komen kijken wilden we hier ook een oplossing voor binnen ons nieuwe automatiserings- systeem. Na een oriëntatieperiode zijn we terecht gekomen bij Microsign Bedrijfssoftware. Microsign levert het softwarepakket AMF waar inmiddels meerdere bouwmaterialenhandels mee werken.”

Van de Pol Bouwmaterialen werkt veel met prijsafspraken. Men kan eenvoudig per klant in combinatie met productgroep en periode een prijsafspraak maken. Voor een snelle order-invoer gebruikt men de historieknop, per klant kan men bij het invoeren van een artikel direct zien wat in het verleden de prijs en aantal voor die klant is geweest. Ook hebben de klanten bij Van de Pol de mogelijkheid prijzen van artikelen op te vragen via internet. Dit gebeurt via de optie E-commerce van AMF. De inkoopprijzen voor de klant zijn dan direct zichtbaar.

“Specifieke oplossingen voor de bouwmaterialenhandel zien we terug in AMF”

“Vanaf eind 2011 zijn we bij Van de Pol volledig digitaal gaan werken (papierloos) en ook hiervoor heeft Microsign een aantal mooie oplossingen gemaakt, waardoor alle output automatisch digitaal opgeslagen wordt en ook erg makkelijk digitaal is terug te vinden”, aldus Ronnie Schut. Bij Van de Pol werkt men met een draadloze scanner die continu in verbinding staat met AMF.

Deze scanfunctie biedt veel voordeel en heeft de volgende opties:

  • Binnenboeken goederen;
  • Overboeken goederen;
  • Voorraad tellen;
  • Verkoop order;
  • Orders picken;
  • Inkoop order.

De aannemer kan de bouwmaterialen inladen, de verkoper scant ze buiten op locatie en de afleverbon rolt er bij de balie uit. Dit scheelt veel tijd en extra handelingen voor Van de Pol.

Verfgroothandel ProCoatings

Verfgroothandel ProCoatings

Met meer dan 25 jaar ervaring in de verfbranche en filialen in Alkmaar, Almere, Amsterdam Zuidoost, Amsterdam West, Eemnes Haarlem, Katwijk, Leiden, Purmerend, Rijswijk, Volendam en Utrecht vormen ze een sterke, groeiende, servicegerichte en zeer betrouwbare partner in Noord-Holland, Zuid-Holland en Centraal Nederland.

ProCoatings is ontstaan door de fusie tussen Keek PandCoatings en Warger Verf. “De keuze voor een ERP-pakket was simpel, zowel Keek Coatings als Warger Verf werkten allebei al met AMF, hetgeen beide partijen bijzonder goed beviel. Toentertijd werkten we nog met twee verschillende administraties; op 1 juni 2007 fuseerden Keek Coatings en Warger Verf tot één onderneming.” aldus Peter Broerse, extern adviseur van ProCoatings.

Peter Broerse: “Door fusies/overnames en autonome groei worden een aantal grote groothandels in de verfbranche alleen maar groter. Dezelfde trend vind je aan de kant van onze afnemers, de grote schildersbedrijven worden steeds groter. Dit merken wij als leverancier door de toenemende eisen die onze afnemers stellen. Zo willen zij bijvoorbeeld steeds meer digitale bestanden en digitale prijslijsten in plaats van alles op papier. AMF biedt hier een goede oplossing voor op een gebruiksvriendelijke manier. Ook voor de interne organisatie halen wij zeer veel managementinformatie uit AMF.”

“Een goede oplossing op een gebruiksvriendelijke manier”

Kenmerkend voor de verfbranche zijn de prijsafspraken die de leveranciers met haar afnemers op de diverse producten hebben. ProCoatings heeft meer dan 3.500 afnemers waarmee in totaal meer dan 20.000 verschillende prijsafspraken zijn gemaakt, naast de bestaande kortingsafspraken per afnemer. Om dit allemaal up-to-date te houden en dagelijks te voorzien van de nieuwste afspraken, debiteurinformatie, etc., werkt ProCoatings met een ‘Master database’.

“Deze manier van werken heeft geleid tot minimaal verlies op openstaande debiteuren en een gezonde debiteurenportefeuille.”

In deze ‘Master database’ worden alle prijs-afspraken en de bijhorende informatie per debiteur vastgelegd. Vervolgens worden automatisch de databases bij ieder filiaal gesynchroniseerd met de centrale database van ProCoatings. Prijsafspraken worden op deze manier eenmalig ingevoerd en ieder filiaal beschikt over de juiste debiteur-gegevens. ProCoatings houdt aan de verkoopzijde van AMF scherp toezicht op haar debiteuren. Peter Broerse: “Per debiteur wordt de door ons vastgestelde kredietlimiet scherp in de gaten gehouden. Op het moment dat een debiteur zijn limiet heeft overschreden krijgt de balieverkoper het bericht dat de betreffende debiteur is geblokkeerd door AMF. Vanaf dit moment is het niet meer mogelijk een verkooporder in te voeren. Voor de debiteur zit er niks anders op dan openstaande betalingen te voldoen, omdat deze anders geen producten kan afnemen. Om misverstanden te voorkomen zijn alle kredietlimieten geautoriseerd. Alleen de gemachtigde personen hebben de mogelijkheid kredietlimieten per debiteur aan te passen.

Estafette Odin

Estafette Odin

Estafette Odin BV is een ketenorganisatie gericht op het samenwerken tussen producenten, groot- en detailhandel en consumenten in de biologisch-dynamisch en biologische voedingssector.

Als ketenorganisatie streeft Estafette de volgende doelstellingen na:Picture1

  • Realiseren van de best mogelijke voedingskwaliteit;
  • De afstemming van vraag en aanbod van vaste afnemers en leveranciers verzorgen;
  • Zorgen voor continuïteit en een redelijke prijsvorming voor producenten en afnemers.

 

Estafette bestaat uit drie verschillende onderdelen:

Odin logoDe groothandel en centrale vestiging bevinden zich in Geldermalsen. Hier verzorgt Estafette de aanvoer en distributie van een compleet assortiment biologisch-dynamische en biologische producten. Dit komt rechtstreeks van een vaste groep boeren, telers,                                                                                      verwerkers en andere producenten uit binnen- en                                                                                    buitenland voor de eindafnemers van Estafette.

Odin logo IIDe Odin Abonnementen en Odin Webwinkel verzorgen de bekende groenten- en fruittassen voor particulieren. Twaalf jaar geleden opgericht, met tegenwoordig bijna 20.000 abonnees die dagelijks hun groente- en/of fruitabonnement ophalen bij één van de circa 350 afhaalpunten waar de producten van Odin worden                                                                                  verkocht. Daarnaast heeft Estafette ook achttien eigen                                                                            biologische eetwinkels. Hier wordt een compleet                                                                                      assortiment aan biologisch-dynamische en biologische                                                                           producten verkocht.

206_logoDe Estafette eetwinkels zijn gevestigd in Alkmaar, Amersfoort, Amsterdam (4x), Arnhem, Bergen NH, Breda, Delft, Den Haag-Leidschenveen, Dordrecht, Driebergen, Ede, Maastricht, Nijmegen, Utrecht en Zutphen.

Estafette maakt al ruim 25 jaar gebruik van AMF. “Het is prettig dat Microsign door de jaren heen telkens aan onze veranderende wensen kan voldoen. Er zijn korte lijnen tussen Estafette en Microsign. In de levensmiddelen- branche zijn afwijkende automatiseringsvraagstukken geen uitzondering. Het is dan ook erg fijn dat AMF snel kan worden aangepast aan de veranderingen binnen de organisatie”, aldus Bonne den Hoed, hoofd automatisering bij Estafette. Het invoeren van orders gebeurt op de centrale vestiging in Geldermalsen. Bijzonder hieraan is dat bij de orderinvoer in AMF puur en alleen het toetsenbord gebruikt wordt om zo de snelheid van order-invoer te waarborgen.

Bonne den Hoed: “Orders, veelal bestaand uit een groot aantal orderregels, komen binnen vanuit de Odin-afhaalpunten, natuurvoedingswinkels en zeventien eigen winkels. Deze worden voor 15% handmatig door de verkoopbinnendienst ingegeven en voor de rest wordt gebruik gemaakt van een handterminal-applicatie. Door de snelle invoer van grote hoeveelheden orderregels moet AMF in korte tijd veel validaties uitvoeren, denk aan het bijwerken van voorraadposities en berekenen van prijs-afspraken. Dit vergt veel van een ERP-pakket, maar AMF kan deze belasting prima aan.” Middels de optie ‘Partijen’ kan Estafette haar producten van inkoop tot en met de geleverde producten bij de eindklant uitstekend volgen. Er zijn diverse opvraagfuncties om snel te achterhalen uit welke partij de klant haar producten heeft ontvangen.

“Met AMF zijn we flexibel en wordt er efficiënt gewerkt”

Met de Fustadministratie binnen AMF kan Estafette op een eenvoudige wijze het verbruik van rolcontainers en pallets administreren. “Op deze manier hebben wij op ieder moment inzicht in de hoeveelheid fusten die uitstaan per debiteur of per artikel.” aldus Bonne den Hoed. Zowel uitgaande als inkomende fusten wordt geregistreerd bij Estafette.