Een veel betere ambassadeur dan ICT- en telecom-dienstverlener Nemesys kan Microsign zich niet wensen. Rob de Zwart is lovend over de softwareoplossingen van het bedrijf uit Zwolle. “Eigenlijk kan bijna álles bij Microsign. Dat klinkt vaak te mooi om waar te zijn, maar toch is het zo.”
Microsign ontwikkelt een eigen ERP-applicatie onder de naam AMF Bedrijfssoftware en levert tevens de bijbehorende diensten als consultancy en support. De verkoop geschiedt rechtstreeks aan zakelijke eindgebruikers binnen diverse branches. AMF Bedrijfssoftware is vanwege de branchespecifieke kenmerken een veelgebruikte oplossing in het indirecte ICT- en Telecom-kanaal.
Compatible
Om dat te verduidelijken zit behalve Marc Kleinhaarhuis van Microsign, ook Rob de Zwart van Nemesys aan tafel. De dienstverlener uit Oud-Beijerland werkt al dertien jaar met de software van Microsign. “Daarvóór hadden wij te maken met verschillende pakketten: Afas, Lotus Notes, veel losse Excel-bestandjes. Onderling waren deze niet compatible: veel dubbele invoer, met alle foutkansen van dien. Wij waren op zoek naar een alles-in-één-oplossing voor alle bedrijfsprocessen. Opeens stond er iemand van Microsign voor de deur. Toen is het snel gegaan.”
Flow
Zo’n alles-in-één-oplossing komt prima van pas. Rob de Zwart: “De ICT- en Telecombranche is veelzijdig. Wij hebben te maken met abonnementen, verlengingen, logistiek, voorraadbeheer, support, service- en onderhoud, noem maar op.
Dat is met de invoering van AMF allemaal aan elkaar gekoppeld. Je hoeft een klant maar op één plek in te voeren en op één plek op te zoeken. Als een klant belt met onze servicedesk hebben wij direct alle abonnement- en contractinformatie bij de hand. Op de achtergrond gaat er automatisch een klokje lopen zodat wij kunnen monitoren hoeveel tijd wij besteed hebben aan een servicevraag, per contract en per klant. Aan de verkoopkant zien wij ook de voordelen: offertes kunnen met behulp van één vinkje worden omgezet in een order. Dan krijgt logistiek automatisch een melding. Het is echt een flow.” Voor ons is zo’n oplossing nu heel vanzelfsprekend”, vervolgt Rob de Zwart. “Maar wij zijn eigenlijk verwend. Als ik praat met collega’s in deze branche, besef ik dat het niet overal zo soepel gaat als bij ons.”
Uitdagen
Andersom is Nemesys een bijzondere klant voor Microsign. Marc Kleinhaarhuis: “Nemesys is een buitengewoon dynamische organisatie. De markt, maar ook het koopgedrag van klanten is sterk aan het veranderen.
Nemesys pareert dit door een continu vooruitdenken. Ze geloven in de kracht van automatisering en men is niet bang om uitdagingen aan te gaan. Dit resulteert vaak in verrassende ideeën of wensen, die ons weer uitdagen. Wij zijn in de loop der jaren écht met elkaar meegegroeid.”
Rob de Zwart: “Wat heel goed is aan Microsign is dat ze de branche heel goed kennen. Daar steken ze veel tijd en energie in: ze organiseren kennisdagen en round tables. ICT en Telecom zijn complex en continu in beweging. Ook bij onszelf is er veel gebeurd. Wij zitten in een nieuw gebouw en hebben het ‘nieuwe werken’ ingevoerd. Ons kantoor is hierdoor nagenoeg papierloos. Dat kan alleen dankzij goede software.”
Onderzoek
Nemesys is niet de enige ICT-dienstverlener in het klantenbestand. Volgens Marc Kleinhaarhuis is de software voor elke reseller interessant. Rob de Zwart beaamt dat: “Groot of klein, snel en goed acteren is voor iedereen even belangrijk. Als ik andere dienstverleners een advies mag geven: loop je met het idee om te investeren in nieuwe software, laat eerst een haalbaarheidsonderzoek door de consultants van Microsign doen. Zij worden niet gehinderd door ‘oud denken’. Ja, daar staan kosten voor, maar die zijn het waard. Na dat onderzoek weet je precies wat de mogelijkheden en voordelen zijn en staat het iedereen vrij om met Microsign of met een ander in zee te gaan.”